Wednesday, May 11, 2011

10 Sifat@Ciri Lelaki Idaman

Assalamualaikum ~

Sejak dah jadi bibik tak bertauliah ni, kerjanya memang mengadap laptop je la. Haha. Kerja-kerja kat rumah ni takda la banyak sangat pun. Tu yang bosan yang amat ni.hehe. "Elehh.. Kalau kerja banyak pun bukan ko nak buat." tiba-tiba suara hati menyampuk. "Ahhhh.. sadap u !!" Balas suara hati yang lain.hahah..

Kalau kita bercakap pasal lelaki idaman, memang tak habis la nak berdebat kan. Macam-macam ciri nanti keluar. Tapi seryes, kebanyakan ciri yang diberi sama je sebenarnya. Semua nak yang baik-baik belaka. Ehh babe, mesti lah nak yang baik kan. Ada ke wanita yang bercita-cita nak lelaki yang tak senohoh?? Huisshhhh !

Lagi satu, ada sesetengah orang yang set mind dier gini. "Alaa.. kau kapel ngan dia dulu, kalau tak suka nanti kau blah la..kita kapel dengan dia, tak semestinya kita kahwin dengan dia." haaaa.. Ni yang awok tak bape gemor nih. Kalau aku la kan, bila dah kapel mengkapel nih, kita kena berfikiran jauh sikit. set the future. Bukan just nak cuba try test je.

Ok ! la. Ni 10 senarai lelaki idaman. Actually more to suami idaman. erkk.. sama je kan.. hahhaa.

1. Beriman
Mesti kebanyakan orang akan cakap benda ni 'klise'. Kan kan kan. Tapi yang sebenar-benarnya memang benda ni la yang tersangat penting yang perlu ada pada seseorang lelaki. Iman yang mencorak keperibadian  manusia untuk menjadi seorang yang baik. Cuba korang bayangkan, tengah korang berdating kan, pastu si pakwe ni mintak izin nak pergi solat. suka tak.? Korang akan senyum dan cakap " jom la.." heee... Kalau lelaki itu menjaga imannya, nescaya dia juga akan menjaga kelakuannya.

2. Bekerjaya
Kalau lelaki tu bekerjaya, tentu la berduit. Kalau dia berduit, mesti dia seorang yang berdikari. Memang betul Money Can't Buy Everything. Tapi perlu diingat, hidup berlandaskan cinta semata memang tak kemana. Takkan nak mengharapkan duit belas ihsan kedua orang tua je. Malu kotttt..

3. Berpendidikan
Perempuan suka melihat pada lelaki yang berpendidikan tinggi, Ada degree, master, phd and so on. Lagi-lagi zaman sekarang ni, muda-muda dah ada phd. Kat hospital tu haa.. muda lagi dah jadi doktor. So situasi ni tak pelik.

4. Bertanggungjawab
Lelaki yang bertanggungjawab, adalah lelaki yang cerdik, tabah, punya pendirian, berjiwa teguh, amanah dan berwawasan

5. Pelindung
Wanita mana yang tidak suka di lindungi, Selamat rasanya jika berada dengan lelaki yang menjaga dan melindungi kita dari segala hal.

6. Menghormati
Wanita bukan hanya mahu lelaki menghormati diri wanita itu sahaja, tetapi orang disekeliling termasuk diri lelaki itu sendiri.

7. Bersederhana
Lelaki tidak perlulah nak meninggi diri, dan jangan pula terlalu merendah diri. Annoying kot hidup dengan lelaki yang selalu tunjuk bagus dan asyik nak menceritakan kehebatan diri sendiri. Please la.. Lebih kronik bila yeyeje dia  menceritakan kehebatan diri kat parents makwe sendiri. Silap-silap hari bulan kena kutuk balik. haha.

8. Family man
Lelaki yang sentiasa ada masa bersama keluarga. Beriadah bersama keluarga. Ia sekaligus melambangkan lelaki tersebut adalah seorang yang penyayang   :)

9. Berpewatakan ceria
Lelaki yang mempunyai cara untuk membuatkan seseorang wanita ketawa, dan gembira. Boleh berjenaka dan berkongsi cerita lebih baik dari lelaki yang selalu sugul dan terlalu serius.

10. Sedap mata memandang
Penting woo.. Takda la nak ensem macam Johnny Depp ke Arjun Rampal ke ataupun Won Bin ke kan. Yang penting sedap mata memandang la. Yelaa.. nak tengok hari-harikan. Kata nak jadi sumber inspirasi dan semangat.. haha.. * beautiful is subjective


Ok done !
Ciri@sifat lelaki idaman kat atas ni sebenarnya ciri@sifat yang aku idamkan sebenarnya. Tapi seryes sama punya dengan ciri lelaki idaman perempuan/wanita lain. Tapi maybe ada lagi la penambahan ciri-ciri lelaki idaman ikut keperluan dan impian masing-masing. :)

7 comments:

Ain Atika Zailani said...

kan bagus kalau dapat lelaki yang perfect ada semua tu kan? huhuhu..

alia zarfullah said...

SEMUA NAK KAN YANG TERBAIK.
KALAU BOLEH SETIAP PEREMPUAN NAK YANG SEMPURNA JE. TAPI REZEKI SUME DI TANGAN ALLAH. THANKS FOR THE SWEET ENTRY. I'M ENJOYED :)

DO VISIT MY BLOG.

Nabila Wahab said...

@Ain Atika Zailani: hehe.. suke gler kot kalau lelaki tu ada sume ciri nih.. hehhe

Nabila Wahab said...

@alia zarfullah : hehe tu la kn..

p/s: i will ~:)

ezy.fia said...

yg plng penting beriman..

MrJocko said...

pasni buat 10 Ciri2 perempuan Idaman... hehe

tips said...

rambut panjang ... n serabut hehehe