Saturday, May 21, 2011

Review: Nur Kasih The Movie Indah Khabar Dari Rupa..?

Assalamualaikum ~

Nur Kasih satu drama yang pernah menjadi fenomena pada kita dulu. Satu drama yang katanya berjaya mengangkat kembali martabat drama melayu. Drama yang menjadi ikutan berbagai peringkat umur, jantina, bangsa dan agama. Drama yang lari terus dari tipikal drama melayu yang selalu menampilkan golongan-golongan korporat semata. Drama yang membuatkan semua penonton perempuan berangan inginkan sosok lelaki seperti Adam ataupun Aidil. Para lelaki pula berkata, "untungnya kalau mendapat perempuan baik seperti Nur Amina".

Setahun berlalu, fenomena Nur Kasih khabarnya ingin melanda semula. Filem Nur Kasih The Movie yang di tunggu-tunggu sekarang berada di pawagam berdekatan. Tapi mampukah Nur Kasih The Movie kembali menjadi fenomena seperti mana dramanya dulu..?


Semalam 20/5/2011, Aku dengan kawan pergilah menonton filem ni. Dah lama sangat tunggu kan. Excited sangat nak menonton filem ni. Proses membeli tiket takda la susah sangat pun, maksudnya takda la aku kena beratur panjang ataupun berebut-rebut nak beli tiket. Sampai je kat kaunter, terus sebut Nur Kasih The Movie. Aku pilih waktu tayangan pukul 5.15petang. Paling mengejutkan aku, aku orang pertama yang beli tiket movie tu. Panggung lenggang. Tapi waktu aku beli tiket tu dah pukul 4.30 petang dah pun. Means ada lagi 45 minit sahaja lagi tayangan filem dia kan. Ok! Aku cakap dengan kawan aku ni " Waaa.. ari ni kita berdua je dalam panggung, giler VVIP". 




Aku takda la fikir filem ni tak laku ke hape ke kan. The main reason tak ramai orang ialah sebab aku tengok movie ni kat KSL City dimana tak ramai pun manusia yang lepak kat sini. Shopping Mall yang still baru. Datang je ke KSL City ni, kau boleh kira berapa orang manusia kat situ. So, takda orang dalam panggung Nur Kasih The Movie tu bukan sebab filem tu tak laku yee.. Berlambak kot pawagam kat JB ni. Pilih je mana kau nak pergi.

Masuk je panggung No 2 tu, aku memang boleh kira manusia yang tengok filem Nur Kasih The Movie ni. Around 10 - 15 people. Alaaaa.. baru nak buat panggung tu macam rumah sendiri. hakhakhak.

Honestly Nur Kasih The Movie ni agak mengecewakan aku. Filemnya tak sehebat dramanya. Plot yang meleweh-leweh membosankan. Sering terpancul dari mulut ni.. " hak alahhh... tak habis-habis la ko ni adamm.."Ada juga adegan yang dirasakan tidak perlu kot. Feel sedih ada, tapi takda la sampai nak keluarkan air mata. Macam baru je nak rasa feel tu tapi dah di potong dengan adegan lain. So feel tu macam tak sampai la. Dan lagu-lagu dari filem ni macam tak berapa nak masuk la dengan adegan-adegannya. Filem ni terus lari dari target yang aku dah sasarkan. Seriously aku mengharapkan lebih dari filem ni.

Tapi ia masih lagi sebuah filem yang baik untuk di tonton. Banyak pengajaran yang kita boleh dapat dari filem ni. Cinematography pun masih baik dan harus di puji. Lakonan para pelakon juga masih mantap. Filem ni kira macam sambungan dari drama Nur Kasih la. Korang boleh tengok macam mana pengakhiran cinta Adam dan Nur. Keseluruhannya ok sahaja. So pada sesiapa yang belum tengok dan nak tengok, digalakkan pergi la tengok, tapi jangan pergi dengan harapan yang terlalu tinggi. :)

* Hanya pandangan dan pendapat peribadi.. peaceyaww.. :)

6 comments:

Kechik Itu Comel said...

kdg2 cerita melayu ni indah khabar dr rupa..tapi hati ni tetap meronta2 nak tengok Nur Kasih..

Nabila Wahab said...

@Nour Akmal: hehe.. g tengokk.. nnti penasaran plak kang.. :)

Nik said...

nik nak pegi tgk jugak filem ni.tp pawangan dekat dgn nik kebanyakan dah sold out la tiket.

Nabila Wahab said...

@nik rosmawati : hehe..

msredcheesecake said...

MANA G BEBALOI, NUR KASIH KE PIRATES?

Nabila Wahab said...

@ msredcheesecake : urmm.. tak tau la ek.. pirates pn x tgk lg.. heee ~ :)