Tuesday, November 13, 2012

Manis membunuh

Assalamualaikum ~


Haii..


Perkara yang manis-manis selalunya dikaitkan dengan kebahagiaan. Manisnya hidup, manisnya awak ni, rumah manis rumah..? ekkeke..so manisss.. Tapi ada juga yang tak best di dengar, kencing manis. 


Aku adalah seorang yang sangat addict dengan makanan manis. Nak yang manis je ni. Compared dengan kawan-kawan yang lain, boleh dikata aku ni memang manis pemanis orangnya. Yess, dessert is one of my feveret food ever ! list kan je, kek, coklat, gula-gula, ice cream, cookie, asal manis memang suka la. Then bila hangout or lepak-lepak, member-member ni suka complain pasal kemanisan satu-satu makanan ni, air ni over manis la, kek ni manis sangat la, gula-gula ni manis la..(dah nama pun gula ofcosla manis kan.. apela theyols nih..) tapi bila bagi aku rasa, pada aku orite je manis dia. Mula-mula wonder juga, lidah mereka ni something wrong ke lidah aku yang bermasalah. 


Two of my bestie ni orang Kelantan, before ni aku diberitahu orang Kelantan ni suka makanan manis-manis. Tapikan tak pun. Diorang tak suka manis.. Aku je yang macam kronik terhadap manisan. Even kalau lepas lunch or dinner,aku ni suka nak melantak dessert pulak.. Alaaa.. makanan sejuk-sejuk manis kan best. Tapi Kelantanese ni tak layan pun aku. Nasib baik bestie nogori ni enjoy dessert jugak walaupun tak sekronik aku.. so ada kawan.. ^..^


But lately, aku selalu rasa kebas hujung jari tangan tau. Mula-mula macam buat dang je la kan. Tapi makin berlarutan. Maksudnya tak kebah-kebah, sampai sekarang still kebas. Tapi yang peliknya just hujung jari tangan kiri je. Disebabkan perasaan ingin tahu yang menebal, aku try google. And info yang aku dapat sangat  sentap. Mostly related dengan tanda-tanda DIABETES a.k.a KENCING MANIS.. ottoke.. ??


Memang ada plan nak buat medical checkup, tapi masih tak berkesempatan. Insyallah nanti. Aku dinasihatkan oleh mereka untuk kurangkan pengambilan benda-benda manis dan berkalori. Insyallah akan diusahakan juga. Demi kesihatan kan, mencegah lebih baik dari mengubati


Bye !


thank you sudi baca.. Have a nice day ! :)

No comments: