Saturday, April 14, 2012

Jenis Darah Dan personality di Korea

Assalamualaikum ~


Tau kah korang, masyarakat Korea dan Jepun sangat mementingkan jenis darah seseorang bagi menilai keperibadian seseorang itu. Haaaa.. Kalau nak berkawan ke especially untuk menjalinkan hubungan , mereka akan bertanyakan jenis darah berbanding zodiak ke tahun kelahiran ke kan. So jangan pelik lah kalau ada orang Korea atau Jepun yang bertanyakan jenis darah korang.


Untuk masyarakat Malaysia pulak, jenis darah tak penting pun untuk menjalin sesebuah hubungan. Dan jangan terkejut, ada je orang Malaysia yang tak tau jenis darah mereka sendiri. haha.. Dapat tau jenis darah sendiri pun bila mereka menderma darah. Kalau tak, harammmmm.. sampai bila-bila malas nak ambil tau jenis darah sendiri.


Kat bawah ni aku nak sharekan dengan korang makna disebalik darah A, B, AB, O. Tak payah la terlalu ambil pusing sangat pasal jenis darah ni. Just suka-suka je oke. Quite interesting actually..


Darah jenis A - Baik hati, teliti, mementingkan kesempurnaan

Sifat positif : Konservatif, menepati masa, pemalu, diam-diam ubi berisi, penyabar, mementingkan            
                       kesempurnaan, berhati-hati
Sifat negatif : Degil, bersifat keterlaluan, ragu-ragu pada diri sendiri, mudah bosan

Orang jenis darah A boleh diklasifikasikan sebagai seorang yang bertimbang rasa, penyabar, dan mementingkan kesempurnaan dalam segala hal (sangat keterlaluan). Oleh itu mereka kebiasaannya suka merancang sesuatu perkara secara terperinci sebelum membuat keputusan. Mereka sangat degil, dan sangat berhati-hati dalam segala hal. Mereka juga sangat sukar berpuas hati dan serius dalam hidup.

Mereka juga jenis yang malu-malu dan ragu-ragu dalam satu-satu situasi contohnya berada ditempat baru atau suasana baru. Mereka sangat sensitif dan sentimental apabila dikaitkan dengan perasaan. Mereka tak mudah menipu. Mereka juga boleh dikategorikan sebagai seorang yang perahsia dan tidak berapa suka berkongsi/bercerita masalah dan perasaan mereka dengan orang lain. Mereka ingin kelihatan tabah dan kuat walaupun hakikatnya mereka mempunyai sisi lemah didalam. Sering hanyut dalam mimpi sendiri.

Bagaimana mereka melihat masa hadapan dan masa lampau?
Mereka terlalu mencuba untuk melupakan masa lampau, sikap pesimis terhadap masa hadapan

Bagaimana mereka menggambarkan perasaan?
Mereka boleh berpura-pura membuat muka tenang walaupun hakikatnya sedang marah atau kecewa. Memerlukan masa yang lama untuk pulih jika dilukai dan sensitif kepada pandangan orang lain

Bagaimana mereka bekerja?
Menguruskan satu perkara sahaja dalam satu masa, mampu membezakan antara kerja dan peribadi dan sangat bertanggungjawab. Memilih hobi yang mampu membantu mereka menenangkan perasaan.

Siapa yang berdarah A?

Big bang G Dragon

Lee Hyo Ri

CNBlue Jung Yong Hwa

Girls Generation SeoHyun

Lee Min Ho


Darah jenis B - Menyerlah, Menarik, Berterus terang

Sifat positif : Penyayang terhadap haiwan, kreatif, fleksibel, individualistik, optimistik dan bersemangat serta
                      bersungguh-sungguh
Sifat negatif : Pelupa, tidak bertanggungjawab dan mementingkan diri sendiri

Dirujuk sebagai 'pemburu', Darah jenis B mempunyai sifat yang sangat bebas dan cenderung untuk tidak mengambil berat tentang apa yang orang lain fikir tentang mereka. Walaupun sering digambarkan sebagai lemah, pemalas, dan kurang sabar, mereka juga boleh menjadi sangat bersungguh-sungguh dengan apa yang mereka suka.

Mereka tergolong dalam kalangan orang yang periang, memiliki semangat dan mempunyai aura personaliti yang kuat dan tersendiri. Pantas membuat keputusan dan boleh menjadi sangat fleksibel serta tidak kisah pada peraturan. Mereka cenderung untuk cemerlang dalam segala hal berbanding dengan pencapaian yang biasa-biasa sahaja. Mereka juga cenderung hidup dalam dunia mereka sendiri dan mengabaikan perkara-perkara lain. Mereka juga sebenarnya tidak berminat untuk mempunyai hubungan peribadi dengan ramai orang.

Bagaimana mereka melihat masa hadapan dan masa lampau?
Sukar melupakan hubungan terkini tetapi mudah melupakan kenangan masa silam.

Bagaimana mereka menggambarkan perasaan?
Seorang yang ‘expressive’, ‘cool’ dan bersifat objektif, walaupun mereka selalu bergurau tetapi mereka juga boleh menjadi sangat pemalu, cepat menukar ‘mood’ seperti cuaca, tidak berhenti merungut apabila mereka kecewa.

Bagaimana mereka bekerja?

Kreatif dan memiliki idea baru, tidak boleh membezakan kerja dan hobi,sukar menerima arahan, tidak gentar mencadangkan perubahan yang inovatif dan tidak takutkan kritikan.

Tahukah korang
Lelaki berdarah jenis B mempunyai reputasi buruk di Korea. Mereka beranggapan lelaki berdarah B seorang yang tidak boleh dijadikan sebagai suami kerana digambarkan sebagai "player" serta dilihat sebagai seorang yang mementingkan diri, cepat marah (panas baran) dan tidak boleh dipercayai. urmmm.. Walaubagaimanapun, imej nakal mereka mampu mencairkan hati wanita. Reputasi buruk ni hanya untuk lelaki berdarah B sahaja, yang perempuan berdarah B tidak berkongsi reputasi buruk ni. Sebab.? tak dapat dikenal pasti. ngeee ~



Siapa yang berdarah B?


 Big Bang T.O.P

 Hyun Bin (Secret Garden)

 Kim Hyun Joong

 Big Bang Taeyang

Girls Generation Yoona

Darah jenis AB - Berbakat, Tenang, Rasional

Sifat positif : Tenang, terkawal, tegas, pendiam, empati dan rasional
Sifat negatif : Menyendiri, kritikal, ragu-ragu dan tidak bertimbang rasa.

Dirujuk sebagai 'humanis'. Sukar untuk mengkategorikan mereka yang berdarah jenis AB kerana mereka mempunyai kedua-dua ciri darah jenis A dan B didalamnya. Mereka kadang kala pendiam dan pemalu dan kadang kala friendly dan outgoing. Mereka sering dilihat sebagai mempunyai personaliti yang pelbagai kerana mereka sering beralih daripada satu personaliti ke personaliti yang lain. Mereka seolah-olah mempunyai 2 personaliti, satu untuk orang dibahagian "luar" dan satu lagi untuk orang dibahagian "dalam". Apabila mereka sedang berseronok bersama rakan, mereka juga perlu masa bersendirian untuk memikirkan hal diri sendiri. Mereka juga selalu memikirkan sesuatu dengan sangat mendalam (overthink). 

Dilihat sebagai seorang yang tidak bertimbang rasa kerana terlalu tegas. Mereka yang berdarah jenis AB selalu menggunakan logik daripada mengikut gerak hati. Mereka juga suka menyendiri. Selain itu, mereka sangat bagus menguruskan kewangan. Walaupun berfungsi sebagai pendamai, kadang kala mereka juga bersikap talam dua muka. Pada masa yang sama, mereka yang  berdarah jenis AB sangat sensitif dan sangat berhati-hati

Bagaimana mereka melihat masa hadapan dan masa lampau?
Sangat sentimental tentang masa silam, lebih risau tentang masalah semasa berbanding perkara lain.

Bagaimana mereka menggambarkan perasaan?
Berjiwa sentimental, selalunya ‘cool’ dan ‘steady’, tetapi boleh berasa sangat kecewa dengan masalah semasa yang tidak diselesaikan, boleh menjadi ‘moody’ sekelip mata.

Bagaimana mereka bekerja?

Boleh menguruskan bidang kerja yang luas, menghargai kerja keras, cepat memahami tetapi tidak terlalu bertanggungjawab dan tidak mampu membuat ‘follow up’ sebelum projek kerja diselesaikan.

Tahukah korang
Masyarakat Korea biasanya mengkategorikan orang yang berdarah jenis AB sama ada seorang yang genius atau seorang yang bodoh



Siapa yang berdarah AB?

 2PM Taecyeon

 FT Island Lee Hong Ki

After School Uee 

Super Junior Kim Hee Chul 

Girls Generation Yuri

Darah jenis O - Sosial, Aktif, Yakin

Sifat positif : Bercita-cita tinggi, bersemangat, teguh dan mempunyai keyakinan diri.
Sifat negatif : Angkuh, tidak sensitif, kejam dan cuai

Dirujuk sebagai 'pahlawan'. Mereka mempunyai personaliti yang menyerlah dan bakat untuk memimpin orang lain. Kesungguhan dan kejujuran adalah antara ciri-ciri terbesar mereka yang berdarah O. Mereka yang berdarah O mudah mendapat kawan walau dimana sahaja mereka pergi dan mempunyai kemahiran sosial yang besar. Walaupun mereka sentiasa tertanya-tanya tentang banyak perkara, mereka juga jenis yang mudah bosan. Orang yang berdarah O mampu menaikkan mood ceria dalam sesebuah kumpulan dan mengambil peranan sebagai seseorang yang mampu mewujudkan keharmonian dikalangan ahli lain. Ini kerana mereka sendiri adalah seorang yang ceria dan riang.

Orang lain mungkin melihat mereka seperti seorang yang tenang dan terkawal, tetapi mereka juga tergolong dalam orang yang cuai. Mereka cenderung memulakan sesuatu perkara, tetapi jarang menghabiskan perkara yang mereka mulakan itu. Mereka juga cenderung menjadi seorang kekasih yang sangat obses dengan cinta. Kelebihan yang harus dipuji ialah mereka tidak takut untuk mengambil risiko jika mereka yakin mereka akan menang.

Bagaimana mereka melihat masa hadapan dan masa lampau?
Positif tentang masa lampau, oleh itu mereka tidak menyesali masa silam, mencari kestabilan kewangan di masa hadapan

Bagaimana mereka menggambarkan perasaan?
Mereka selalunya bersikap tenang, sensitif dengan keikhlasan, memberikan pandangan terbuka dengan jujur secara terus..

Bagaimana mereka bekerja?
Berkeupayaan menumpukan perhatian bergantung pada keadaan, biasanya lebih gemar memimpin. Mereka yang berdarah O sering mengabaikan perkara terperinci.

Siapa yang berdarah O?

                                                                      Big Bang Daesung 

                                                                    JYJ Micky Yoochun

                                                              Girls Generation Taeyeon

                                                                                Bi Rain

                                                                        SHINee Onew



PASANGAN DAN DARAH

A paling serasi dengan A dan AB

B paling serasi dengan B dan AB

AB paling serasi dengan AB, B, A dan O      <--------- untung laaa... ekeke

O paling serasi dengan O, dan AB




p/s: saya AB.. anda..?



thank you sudi baca.. Have a nice day ! :)

10 comments:

quinnie said...

so interesting to know..oppa yg i minat kat kategori B..kekekke...untung la u ek..sebab AB..i tak sure darah apa..hehehe

Faisal said...

Betul ke ni?? Untuk pengetahuan boleh lah..tapi jika nk percaya.mmg x tepat

Diera Tekikushika said...

sorry to say, yg I tau O is universal for every blood type. tp O x boleh terima drh selain daripada O type.
AB is only AB. maybe ini boleh membantu anda: http://srsfeqah.fotopages.com/?entry=1610353 btw, nice blog. sorry agian. ;)

Nabila Wahab said...

@ Diera Tekikushika : hye! i rse u mcm slh phm.. yg last tu bukannye psl penerimaan jenis2 darah, that juz for fun bout mcm someone O type better have a relationship with someone yg darah O dan AB.. bukan psl darah O bleh terima darah dr someone yg darah O jgk.. hehhe..

btw thanks.. :)

Anonymous said...

hmm, mak drh o ayh drh b,xtau drh sndri pe, tp bile tgk ciri2 drh o n b 50-50 sifat tu ade dlm diri (ciri2 dua drh tu), hehehe~

Anonymous said...

i ab so happy coz same dgn lee hong ki and taecyeon

Anonymous said...

saya darah AB.... apa yg dceritakan di atas memang ada ciri2 saya... hihihhi... tp yang sedihnya tu... org darah AB ni dianggap bodoh.. tp kadang2 genius.. tp saya rasa saya diantara 2 tu lah.. hehe kadang2 saya ni bodoh juga sebab terlalu baik/murah hati sampai orang lain ambil kesempatan terhadap kebaikan ni.. hrmm.. btw,proud tu be AB's!! sebab lain dari yang lain dan "PELIK~!~!"

Prihatin said...

Huhuhu... saya berdarah AB
Tang talam 2 muka tu tak kot..
Anyway, gud info...
http://azlinahamdanstory.blogspot.com

Unknown said...

Ommoooooo my ultimate biass snsd's taeyeon and my only prince rain ooh tak sangka kebetulan apakah ini lolololl

Ummi said...

Me O and him B. Harewire oohh!! Jem kepala na cope up